Turks Rummy (Okey)


Turkse Rummy Regels

Turks Rummy wordt traditioneel gespeeld met 4 kleuren tegels. De term 'Kaart' en 'Kaarten' refereren hier naar tegels en de term 'Suit' slaat op de tegelkleur.

Doel: De eerste te zijn die geen kaarten meer heeft. Het spel eindigt wanneer een van de spelers alle kaarten neergelegd heeft, met uitzondering van de laatste kaart, die op de aflegstapel gegooid wordt.

Een set bevat 3 of meer kaarten van dezelfde rang.

 Legal Set in Rummy 500OfLegal Set in Rummy 500

 

 

Een run bevat 3 of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde afbeelding.

 Legal Run in Rummy 500OfLegal Run in Rummy 500

 

7 paren – Spelers kunnen een ronde winnen, zelfs als ze geen hand met runs en sets hebben. Een speciale manier om een ronde te winnen is het hebben van 7 paren  (Identieke. twee [4], twee [7], twee [12], enz.), welke de speler kan neerleggen. 

Aantal spellers: Twee tot vier spelers zijn nodig voor een Turks Rummy (Okey) tafel en grootschalige toernooien bestaan uit een bepaald aantal Turks Rummy (Okey) tafels.

Over het dek: het spel wordt gespeeld met 106 tegels: 2 normale deks en 2 jokers (weergegeven als stertegels in de software). De deks bevatten elk 4 standaardkleuren van 13 tegels.

De deal:

Een ronde begint met dat iedere speler een kaart van de staple pakt om de spelersvolgorde te bepalen. De speler met de hoogste kaart begint, daarna de tweenahoogste enzovoort.

Bij Turks Rummy krijgen spelers 14 tegels bij het begin van een beurt. De speler die begint krijgt er 15 ipv 14 en slaat zijn eerste pak-fase over. De overgebleven tegels dienen als stapel. De bovenste tegel van de stapel (de 'bovenste') wordt open gelegd en kan niet opgepakt worden gedurende het hele spel. De 'bovenste' heeft enkel als doel te bepalen wat de wildcard van de ronde is, wat we hieronder in detail uitleggen.

Spel:

  1. Wildcards: rechtsonderaan gemarkeerd met de letter 'J'. Deze kunnen in melds als vervangers gebruikt worden voor tegels van elke suits en rangen (zoals Jokers in Kalooki en Rummy500). De wildcards worden aan het begin van de ronde bepaald en zijn van opeenvolgende rang van de bovenste tegel. Bijvoorbeeld, in een ronde is de bovenste tegel [3], dan zijn de wildcards [4] (zie figuur hieronder).
  2. besterde tegels: besterde tegels zullen in het spel gebruikt worden om de wildcard's originele waarde te vangen wanneer een meld of paar gemaakt wordt. Dus, de besterde tegels uit het voorgaande voorbeeld zullen gebruikt worden als [4] in melds en paren. Besterde tegels hebben een nummer rechtsonderin die aangeeft dat zij vervangen (zie hieronder). Het nummer op de besterde tegel zal iedere ronde veranderen volgens de bovenste tegel van de ronde.

    Voorbeeld:


    =Joker



    [4] is nu een wildcard:


    De besterde tegel is nu [4]:

Beurt:

  1. Pakken – De speler kiest ervoor van de stok (afbeelding naar beneden) of van de aflegstapel te pakken (afbeelding naar boven). Let op dat bij Turks Rummy ieder zijn eigen aflegstapel heeft. Bij 3-4 spelerspellen, kan iemand ofwel van de stapel pakken ofwel van de aflegstapel van zijn voorganger.
  2. Afleggen – De speler kiest een kaart uit zijn handen en legt deze af. De afgelegde kaart zal de bovenste van de aflegstapel vervangen.
Eind van de ronde:
Een ronde eindigt wanneer een speler alle tegels neerlegt en de laatste op de aflegstapel legt, of wanneer de stapel op is.
  1. Neerleggen – De speler legt alle kaarten in zijn hand in wat voor meld dan ook weg (zoals boven te zien). De laatste, 15e kaart moet afgelegd worden op de aflegstapel in de aflegfase om de beurt te eindigen. In tegenstelling tot bij andere Rummyspellen zoals Rummy, is wegleggen alleen mogelijk als de speler AL zijn kaarten kan wegleggen en wanneer hij dit doet is de ronde voorbij.
  2. Klemzetten – wanneer een stokstapel geen kaarten meer heeft stopt de ronde en begint een nieuwe. Zie de relevant score voor dit geval.

Score:

Bij Turks Rummy (Okey) beginnen spelers het spel met 0 punten en verzamelen ze strafpunten gedurende het spel. Volgens de tabel hieronder:

Overwinningsscenario's, Stalemate en Bovenste Tegelbonus

Strafpunten

Neerleggen

Wanneer een speler 'jaagt', zullen al zijn tegenspelers -20 strafpunten krijgen.
Klemzetten In dit geval krijgt iedere speler -10 strafpunt.
7 parenDeze speciale winstconditie zorgt voor -40 strafpunten voor alle tegenspelers.

Neerleggen met de Wildcard negeren

Als de laatste tegel van een winnende speler een wildcard is , krijgen alle tegenstanders 40 strafpunten

Bovenste tegel bonus.

Als een van de spelers dezelfde kaart in handen heeft, krijgen zijn tegenspelers een strafpunt van -10 aan het eind van de ronde, ongeacht wie er wint. 

Score bij Turks Rummy Snel Spel:

Aan het eind van het spel is de prijzenpot verdeeld tussen de spelers volgens de strafpunten. De winnende speler krijgt ten minste 75% van de prijs. Het overgebleven 25% wordt verdeeld tussen de overige speler, zo lang ze minder dan 40 strafpunten hebben (1 ronde snel spel) of 80 strafpunten (3 ronden snel spel).

Klik hier voor een voorbeeld.

McAfee Secure sites help keep you safe from identity theft, credit card fraud, spyware, spam, viruses and online scams