Rummy 500 Regels


Regels voor Rummy 500

Leer Rummy 500 spelen, in minder dan 2 minuten!
Klik op de onderstaande knop "Demo"; volg de instructies en begin te spelen!

Aantal spelers: Rummy 500 wordt door 2 tot 4 spelers gespeeld. 

De stok: een volle stok kaarten, inclusief 2 jokers.

Het doel: De winnaar van het spel is de eerste speler die een vooraf bepaalde doelscore bereikt of overschrijdt (enkelvoudig toernooi) of die de hoogste score heeft aan het einde van het spel (ring spel). Dat gebeurt door het melden van kaarten op tafel in sets, reeksen en aanleggingen – op elk moment (dus niet zoals andere rummy spellen waar u een bepaald aantal punten moet bereiken voordat u uit kunt komen). 

Kaart waarde: De waarde van iedere kaart in een meld is het cijfer op de kaart. Plaatjeskaarten (Boer, Vrouw en Koning) zijn ieder 10 punten waard, de Aas is respectievelijk 1/11 punten en de Joker krijgt de waarde van de kaart die ze representeren. Let op, als een Aas voorkomt in een reeks voor 2 en 3, zal de waarde 1 worden, niet 11.

 De vier symbolen

 Rummy 500 Card suitsRummy 500 Card suitsRummy 500 Card suitsRummy 500 Card suits

 

 

 De kaarten en hun waarde

 

Rummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card values

2 punten punten punten punten 6 punten

Rummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card values

 punten punten punten 10 punten 10 punten

Rummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card valuesRummy 500 card values

 10 punten 10 punten 1/11/15 punten 15 punten

 

 

Een set bestaat uit 3 of meer kaarten met hetzelfde getal

 Legal Set in Rummy 500ORLegal Set in Rummy 500

 

 

 Een set bestaat uit 3 of meer kaarten met hetzelfde figuur/kleur

 Legal Run in Rummy 500ORLegal Run in Rummy 500

 

 

Het spel
Volgens de Rummy 500 regels begint iedere speler het spel met 7 kaarten en wordt de rest van de kaarten gedurende het spel van de stapel gepakt. 1 kaart wordt open op tafel gelegd aan het begin van het spel om als aflegstapel te dienen.

Een beurt in Rummy 500 wordt in drieen gesplitst:

* Oppakken – Spelers beginnen hun beurt door een kaart te pakken. Ze kunnen kiezen de kaart van de stok te pakken of de eerste kaart van de aflegstapel te pakken.

Het is onder twee voorwaarden mogelijk iedere kaart van de aflegstapel te pakken:

1. Een speler die ervoor kiest een kaart uit het midden van de aflegstapel te pakken, moet ook alle kaarten die daarboven lagen oppakken.

2. Wanneer een speler meer dan 1 kaart oppakt van de aflegstapel, moet de kaart die gekozen werd (de onderste kaart) gebruikt worden in een meld of als aanlegkaart of om een Joker te veranderen in dezelfde beurt als dat de kaart gepakt werd. Echter, als een speler alleen de bovenste kaart van de aflegstapel pakt, kan deze aangelegd worden, een Joker vervangen of in de hand gehouden worden zonder hem meteen te melden. Hij kan alleen niet in dezelfde beurt afgelegd worden.

* Aanleggen – dit is het aanleggen van kaarten aan bestaande melds. Spelers kunnen op ieder moment aanleggen, zelfs als zij nog geen goede meld gemaakt hebben. Tijdens een beurt, nadat de speler een kaart gepakt heeft, kan men kaarten wegleggen op het meldvlak. Spelers kunnen zowel geldige meld wegleggen als kaarten aanleggen. De speler die aanlegt ontvangt punten voor de kaart die aangelegd is. 

* Afleggen – iedere beurt moet afgerond worden door het afleggen van een kaart op de aflegstapel. Een kaart die opgepakt werd van deze stapel kan daar niet in dezelfde beurt terug opgelegd worden.  Als meerdere kaarten opgepakt zijn, mag de speler een van de kaarten afleggen, behalve de kaarten die ze oorspronkelijk wilden hebben. 

Overwinning en telling

Een ronde eindigt wanneer:

A round ends when:

* Geen kaarten meer in de stok zijn.

* Een van de spelers geen kaarten meer in de hand heeft (na het afleggen van de laatste kaart).

Ronde score: De formule voor het berekenen van de ronde score is simpel: De som van de kaarten die op tafel gelegd zijn (in sets, reeksen en aanleggingen) min de som van kaarten die nog in de hand zijn (strafpunten) aan het eind van de ronde. Wanneer de ronde score berekent wordt voor de kaarten in uw hand, zijn zowel Aas en Joker elk 15 strafpunten.  Het is eveneens belangrijk dat u beseft dat  u een negatieve score kunt hebben aan het einde van een ronde, als de waarde van de kaarten in uw hand hoger is dan de waarde van de melds die u gedaan heeft. 

Het spel winnen: in enkele toernooien wordt het spel gewonnen wanneer een speler het gestelde aantal doelpunten bereikt. Als meer dan 1 spelers de doelpunten bereikt of overschrijdt, wint de speler met de hoogste score. In Snelle Spellen, wint de speler met de hoogste score wanneer het spel over is (1-3 rondes). In multiplayer toernooien, wint de laatste speler van de finale tafel.  

In geval van gelijkspel:
Ring spellen – bij gelijkspel wordt de prijs evenredig verdeeld tussen de spelers.

Enkele toernooien – bij gelijkspel, worden spelers die niet de hoogste score hadden, verwijderd van de tafel en zullen de anderen blijven spelen tot er een winnaar is.

Multitafel toernooi – in geval van gelijkspel is de speler met de hoogste score door melds en aanlegging de winnaar. Als dan nog steeds gelijkspel bestaat, is de speler met de minste kaarten in de hand, de winnaar. 

Verdeling van chips in Multitafel toernooien
De chips worden alleen verdeeld wanneer scores geteld zijn. De rondewinnaar is de speler met het hoogst aantal doelpunten. Zodra de scores geteld zijn, krijgt de winnaar chips van zijn tegenstander. De verdeling van chips is berekend op het verschil tussen de scores van verliezers en winnaar maal het PCR (point chip ratio).

Bijvoorbeeld: John heeft de ronde gewonnen (in deze specifieke rond PCR=3) en heeft 100 punten. David heeft 70 punten en Bob 60. David geeft John 90 chips (30 punten verschil maal de PCR). Bob geeft John 120 chips.

Voorbeeld 2:
Rachel heeft de ronde gewonnen met 60 punten (PCR=2). Marvin heeft 0 punten en George -10. Marvin geeft Rachel 120 chips. George geeft Rachel 140 chips.

 

McAfee Secure sites help keep you safe from identity theft, credit card fraud, spyware, spam, viruses and online scams